Aaliyah

Jag minns knappt hennes död, bara suddigt snack på en skolgård. Däremot finns det få andra artister än Aaliyah som direkt påverkat vad min generation lyssnar på idag.

När hennes Facebook lägger upp nya bilder – allt från retuscherade pressbilder, fanmontage och backstageminnen med Missy Elliott och Timbaland – har de på några minuter fått tiotusentals likes.

Det är pinande att tänka på vad som hade kunnat bli av för tidigt avlidna popstjärnors karriärer. När John Lennon sköts utanför sitt hem 1980 hade han nyss släppt sitt comebackalbum och gjorde intervjuer igen efter fem års tystnad. Michael Jackson skulle just ut på en världsturné när han åt för mycket piller. När Aaliyah, tjugotvå år gammal, dog i en flygkrasch 2001 hade hon redan varit popstjärna sedan hennes debutalbum släpptes sju år tidigare och sålt i mer än tre miljoner exemplar.

I somras släpptes äntligen ny musik efter år av rättighetstrassel. Singeln ”Enough Said” som fortfarande rullar i mitt musikbibliotek – ett långsamt stycke med mässande beat, en samplad Aaliyah och en rappande Drake. En perfekt hommage till den crossover bland genrer som alltid fanns i hennes musik, och som vi tar för givet idag. Drake, tjugofem år och en av musikvärldens just nu största låtskrivare och artister, är en sinnesbild för den influens som Aaliyah hade på musikvärlden. Det finns knappt en intervju där han inte droppar henne som sin största influens. För några år sedan började brittiska undergroundartister att aktivt sampla R&B. Många av producenterna var knappt ens tjugo år fyllda, och soundet var min åttiotalistgenerations musik. Något vi såg på topplistorna men inte nödvändigtvis lyssnade på. Enligt musikjournalisten Tom Lea, i en artikel om Cassie (en annan R&B-stjärna som inspirerats av Aaliyah) på sajten dummymag.com, är det just på grund av R&B:s ”juxtaposition mellan hårt och mjukt” som gör att det funkar så väl idag. Alltså endera den känslofulla och endera auktoritära tonen. Att i en sång våga säga att man tänker på någon hela tiden och i nästa mening säga att du inte är värd mig, du kan inte hitta en bättre. Det var fler som var med och förfinade R&B och bidrog till dess succé på nittiotalet – som Brandy, Monica, TLC, Destinys Child och R Kelly – men Aaliyah går som en röd tråd igenom allting. Min generations artister, som The xx, Katy B, The Weeknd, Azealia Banks, Jessie Ware, James Blake och Burial, hade haft det svårare utan soundet som Aaliyah, R Kelly och Timbaland skapade. Friheten mellan rytmerna i produktionen la grunden till utvecklingen av dubstep, hiphop, dub och den elektroniska musiken under nollnolltalet. Det blev blivit hippt att veta var soundet kom ifrån, vilket man ser i alla remixer, hommager och samplingar från bland annat nämnda artister.

Enligt en intervju på sajten ThatGrapeJuice.net med Aaliyahs farbror, Barry Hankerson, som äger labeln BlackGround som också var hennes forna etikett, är ”Enough Said” bara ett smakprov ”för att se hur fansen skulle reagera”. En ny skiva, där mycket var inspelat innan hon dog sägs vara på gång där just Drake är inblandad. 

Det bästa är att det inte verkar ha några ambitioner att bli en nostalgitripp. Aaliyahs kusin Jomo Hankerson, som också uttalar sig för BlackGround, menar i Rolling Stone att ”idén var att ge ut musik till hennes fans, men också introducera henne till en ny generation som inte riktigt förstår hur mycket hon har influerat musiken de lyssnar på idag”. Den 16 januari i år skulle hon fyllt 34. Damn we missing you, som Jay-Z rappar i tribute-låten ”Miss You”.

Tre låtar:

A Girl like you

En rätt typisk crossover-låt från Aaliyahs andra album, One in a Million, producerat av Timbaland och Missy Elliott, med ett mjukt beat över en snabb retrorap. 

Try Again

Med sitt flippiga, urban och nästan acid house-sound är Try Again den absolut bästa låten hon gjort. Många inslag låter som om den kunde ha varit gjord igår.

Age Aint’t Nothing But a Number

Smooth och R&B-soulig – nästan sjuttiotalsballadig – är det en underskattad låt från hennes första album, som främst blivit känt för att redefiniera R&B med R Kellys new jack swing-sound.