Korallreven – Second coming

Om Korallrevens debut An Album By var en hyllning till popband som journalisten Marcus Joons och Daniel Björk (som också är med i The Radio Dept) gillade så är Second Coming ett steg i att hitta sig själva som producenter. 

Nu släpper de skivan på labeln Cascine, som bland annat släppt Chad Valley, Kisses och Yumi Zouma – något vi lite slarvigt brukar benämna ”drömsk popmusik”.

Jag gillade An Album By, men det många av spåren hade legat ute som singlar i åratal. Second Coming känns medvetet sprallig – det sakrala, stora ljudlandskapet finns kvar, men utvecklingen ligger dels i att göra en skitbra popmelodi som inte för tankarna till andra svenska elektroniska popduos. Speciellt på grund av samarbeten med bland annat Cornelius (På ”Try Anything Once”), Maria Lindén från I Break Horses, Tensta Gospel Choir, China Paradise m.fl. 

Jag gillar de sökande spåren bäst, som Limitless, där får Joons hesa mumlande sin bästa inpackning. I en ljudvärld där trummor byggs på och pulsen höjs. Sämre blir det i moderna house-stökiga produktioner som ”The Highest State of Grace”. 

Loopande, experimentella ”Alone in Shinjuku” ger ännu en udd på Korallrevens nya riktning: att gå iväg från den slicka produktionen och istället utveckla den lågmälda lo-fi elektronican och med snygga inslag av – med presstextens ord – ”melodic arpeggios and Far East influences” – vilket fungerar riktigt bra i exempelvis i titelspåret ”Second Comin’”.