Niki & the Dove

Enligt gängse mall ska popmusiken inte ha något med teater att göra. Jag tror vi, även efter sjuttio år av pophistoria, måste tjata om popmusikens ständiga omdefinierade för sin samtid. När Frida Hyvönen tonsätter Hasselbladsutställningar och The Knife gör en regnskogsopera och musik till en Ingmar Bergman-pjäs på Dramaten får man musik där man inte vet var den passar bäst – om den i sin funktion trivs bäst på klubben, på teatern, en konstutställning, på söndagspromenaden?

Niki & The Dove tar efter där The Knife, Midarcondo eller Studio slutade. Duon, som består utav låtskrivarna Malin Dahlström och Gustaf Karlöf, vill ofta prata om musikens kraft, var den kan ta människor och hur viktig den är. Malin gjorde för ett par år sedan en ambientremix på Mozart för Dagens Nyheters räkning.

– Det var otroligt roligt, säger hon.

– Vi tänker inte på att sudda ut gränser. Vi har en god historia, så är det den som på något sätt i sådana fall präglar musiken. Men det är inget medvetet. Man kanske har en vision, en bild av hur det ska bli.

– Jag tycker fortfarande att det är jävligt intressant hur något så abstrakt som musik kan vara så starkt, säger Gustaf Karlöf och ställer ner sin kaffekopp med ett klirr på fiket där vi träffas.

– Att något kan påverka en människa så starkt. En bok har sina ord, film har sina bilder men musik har ju… musiken är det mest abstrakta. Det är omöjligt att förklara musik för någon annan människa. Det är som en lukt. 

De är så påverkade av tid också, säger Malin Dahlström. De har en viss tid att klinga, sen klingar de inte mer.

Det är bara att trycka play igen, så klingar dem, invänder Gustaf. Du läser en bok och orden passerar?

Men de är tryckta där. Du kan se vilka de valt, men du kan inte riktigt ta på vilka toner de valt. Då får du sätta dig ner och analysera det med olika hjälpmedel, menar Malin.

Det är sant, säger Gustaf. Det är så fascinerande, samtidigt är det ju så jäkla konkret det som träffar dig. Jag tror inte det finns någon människa som inte har känt den glädjen musik kan medföra. Oavsett om det är små grodorna runt julgranen eller Stravinsky.

Niki & The Dove släppte i höstas singeln Dj Ease my mind som snurrade många varv runt på mp3-bloggarna. Skivbolaget är Moshi Moshi, som bland annat släppt Lykke Li, James Yuill och Hot Chip, och ett av de mest intressanta skivbolagen just nu. Den suggestiva ljudbilden gör att man genast drar paralleller till före detta konststudenten Natasha Khans band Bat for Lashes. Speciellt genom Niki & The Doves musikvideos, som visar akrobatdansare som slungar sig genom luften och koreograferade enhetliga dansrörelser. Allt till dunkande trummaskiner eller noga utvalda elektroniska ljud, något Malin Dahlström är välbekant med efter sin tid i Midarcondo och Disdishdance. Speciellt Malin har en annan kulturell historia bakom sig som förutsättning för att göra popmusik. Och det är väl så popmusiken ständigt utvecklas? 

– Jag tycker det är intressant att skapa ett verk till något som består av så många delar. Du jobbar ihop med skådespelare, det finns ljus, sen kommer en scenograf, sen kommer jag och sätter en ljudmiljö. Och att samverka mellan dem är helt otroligt. Några veckor innan premiären, när saker börjar lägga sig, börjar man känna att det är som en hel kropp som skapar det som är på scen och ingenting skulle vara något utan det andra, berättar Malin Dahlström.

Niki & The Dove jobbar med att slutföra sin debutskiva, nästa singel kommer i april. Men skivan kommer inte att släppas förrän i höst.

Hur kommer skivan att låta?
– Rent kortfattat så är det elektroniska melodier och harmonier tillsammans med akustiska, perkussiva element. Mycket pukor och akustiska slagverk, säger Gustaf.
– De låtarna som kommit nu har varit väldigt storslagna, fyller Malin i. Alla låtarna kommer inte att vara så.

Hur skiljer sig det sceniska från att skriva en vanlig poplåt?
– I slutet av förra året gjorde jag, med Disdishdance, en föreställning som hette Exotic Island ihop med två dansare. Vi gjorde en slags scenisk konsert. De tolkade på sitt sätt musiken, det gick att sammanföra, säger Malin.

Malin Dahlström har spelat i band som The Dora Steins, Midaircondo och soloprojektet Disdishdance. Niki & The Dove har funnits i cirka ett år. Gustaf Karlöf jobbar också som musiker, och har spelat med bland annat Veronica Maggio, Jacob Hellman och Snook samt i dans och teaterföreställningar som han även skrivit musik till. Har också spelat i The Dora Steins, och Stalker Studio.